Wakacje z kamperem

Jesteś miłośnikiem spontanicznych podróży? Bez rezerwacji miejsc w hotelach z wielomiesięcznym wyprzedzeniem? Bez zaplanowanych posiłków i z góry zaplanowanej trasy? Wakacje z kamperem to zdecydowanie coś dla Ciebie. Zanim jednak ruszysz w trasę, dowiedz się o czym powinieneś pamiętać.

Prawo jazdy

Do kierowania kamperem o masie do 3,5 tony wystarcza prawo jazdy kategorii „B”. Dobrze byłoby jednak przed ruszeniem w trasę sprawdzić, jak się takim samochodem kieruje, ponieważ na drodze zachowuje się on jak samochód dostawczy.

Kupno

Kamper powyżej 20 lat kosztuje około 20 tyś zł. Za auto tego typu nowe, lub prawie nowe trzeba zapłacić od 120 do nawet 300 tyś złotych. Oczywiście chodzi tu o kampery o masie do 3,5 tony i długości poniżej 7,5 m.

Wynajem

Wynajęcie auta tego typu również swoje kosztuje. Doba wynajmu porównywalnie kosztuje tyle co nocleg w dobrym hotelu dla rodziny 4 osobowej ze śniadaniem. Zmniejszyć koszty można poprzez zabranie kompletu pasażerów, np. zaprzyjaźnionego małżeństwa. Ceny wynajmu kamperów różnią się w zależności od pory roku a także od klasy auta. Zimą ceny wahają się od 200 do 600 zł za dobę, od maja do września ceny zaczynają się od 500 zł za dobę. Poza sezonem jest więc znacznie taniej, tańsze są również opłaty za kemping.

Zanim jednak otrzymasz auto w wypożyczalni, musisz wpłacić kaucję, średnio wynosi ona ok 3000- 4000 zł . Jest również coś takiego, jak opłata serwisowa ( od 300 do 600 zł) i nie warto z niej rezygnować. W ramach opłaty serwisowej zapewnione jest czyszczenie części mieszkalnej oraz napełnienie zbiorników wody, gazu oraz sanitaryzacja toalety a także opróżnienie pojemników z brudną wodą. W ramach tej opłaty dokonywany jest również przegląd techniczny pojazdu oraz zapewnione jest jego mycie z zewnątrz. Odbierając auto, otrzymasz je z pełnym zbiornikiem paliwa i oddając je, również musisz je w ten sposób zatankować.

Poza kluczykami otrzymasz oczywiście komplet dokumentów auta wraz z potwierdzeniem ubezpieczenia. Warto zapytać również o ubezpieczenie assistans oraz NNW. Jeżeli nie ma ich w pakiecie, warto dokupić indywidualnie.

 

 

Zanim ruszysz w trasę

Dopytaj dokładnie, jak obsługuje się kampera z perspektywy jego użytkowania turystycznego. Standardowo znajduje się w nim kuchenka gazowa, lodówka zasilana z sieci 230V i z akumulatora 12V oraz gazem, zlewozmywak, mała łazienka z prysznicem, toaleta chemiczna, miejsca do spania od 6 do 8.

Zanim ruszysz w trasę musisz dowiedzieć się jak prawidłowo podłączyć auto do zewnętrznej sieci elektrycznej, a także do sieci wodociągowej. Musisz również dowiedzieć się jak napełniać zbiornik na wodę do łazienki i kuchni, jak obsługuje się bojler na gorącą wodę. Nie wolno włączać bojlera, gdy jest on pusty ponieważ może uszkodzić to grzałkę a nawet wywołać pożar. Musisz również wiedzieć jak wylewa się brudną wodę oraz jak opróżnia się toaletę na postojach. Ważne jest również to, kiedy i jak możesz korzystać z kuchenki gazowej, jak obsługuje się lodówkę na gaz, jak również ogrzewanie i klimatyzację w części mieszkalnej. Przed wyruszeniem w trasę musisz również wiedzieć, gdzie znajduje się akumulator zasilający urządzenie z części mieszkalnej oraz czy jest on naładowany. W nowocześniejszych autach są montowane już panele słoneczne.

Gaz płynny w kamperze służy do ogrzewania części mieszkalnej, służy również do podgrzewania wody, jako paliwo do zasilania lodówki, a także do gotowania na kuchence. Standardowo w kamperze są dwie 11 kg butle. Możesz za opłatą wypożyczyć dodatkową butlę. Warto bowiem wiedzieć, że w różnych krajach korzysta się z różnego rodzaju butli, z różnymi końcówkami więc wymiana pustej butli na pełną może stanowić problem. W Hiszpani i Portugalii butle mają inny sposób podłączania i musisz mieć specjalny zawór i przejściówkę.

Dodatkowe wyposażenie

W wypożyczalni wraz z dokumentami powinno otrzymać się szereg dodatkowego wyposażenia, które jest niezbędne. Należy zatem sprawdzić czy są w kamperze wszystkie przewody przyłączeniowe, korba, maszty, szpilki lub śledzie do rolety zewnętrznej. Na postoju trzeba odpowiednio zabezpieczyć auto więc powinny znajdować się na wyposażeniu kliny najazdowe umożliwiające poziomowanie samochodu. Niezbędnym wyposażeniem jest również 10 metrowy przedłużacz z podwójną izolacją do podłączania się do zewnętrznej sieci 230 V. Konieczny jest również gumowy wąż z różnymi końcówkami lub przynajmniej konewka do napełniania zbiornika na wodę do łazienki i kuchni. Tylni zewnętrzny bagażnik rowerowy musi mieć specjalną tablicę ostrzegawczą w ukośne biało czerwone pasy. Zawsze warto mieć również dodatkowy 5 lub 10 litrowy kanister lub baniak na czystą wodę.

W wypożyczalni możesz również za dodatkową opłatą wypożyczyć sprzęt taki jak zestaw mebli kempingowych ( ok.120 zł) przydatnych na postojach, pościel (20 zł osoba), naczynia i garnki.

Bezpieczna jazda

Na czas jazdy należy zamknąć zawory gazu w kuchence i piecu od ogrzewania. W różnych krajach są odrobinę inne przepisy ale w czasie rutynowej kontroli drogowej policja może skontrolować, czy przypadkiem w trakcie jazdy nie korzysta się z gazu.

Zagranicą należy planować postoje jedynie na kempingach i wyznaczonych parkingach. W wielu krajach zabronione jest bowiem nocne parkowanie kamperem nawet na parkingach dla autokarów.  

 

Materiał partnera zewnętrznego