Jak otworzyć kawiarnię? Poradnik biznesowy.

Wiele osób marzy o otwarciu własnej kawiarni. Chcą stworzyć niepowtarzalną atmosferę, w której będą mogli serwować pyszną kawę swoim wiernym klientom. Realizacja tego marzenia wymaga pokonania wielu przeszkód i wyzwań. Dzięki naszym wskazówkom będzie to łatwiejsze.

1. Biznesplan kawiarni

Kawiarnia to pomysł na biznes. Nie jest jednak wskazane inwestowanie w tak duży kapitał bez posiadania solidnych podstaw finansowych. Możliwe jest samodzielne pozyskanie kapitału na poziomie 100-200 000 zł. Warto jednak rozejrzeć się za kredytem firmowym lub ubiegać się o dotację na rozpoczęcie działalności.

Jeśli poważnie myślisz o otwarciu kawiarni, niezbędny jest biznesplan. Powinien on zawierać dokładne zaplanowanie kosztów inwestycji i źródeł finansowania. Jako uzupełnienie planu można wykorzystać analizę SWOT. Opisze ona mocne i słabe strony twojego przedsięwzięcia, a także potencjał i zagrożenia z nim związane.

Ważne: Według Euromonitor Internation rynek kawiarni w Polsce przekroczył 500 mln zł. Jest to blisko 5% wzrost rok do roku. Ten trend się utrzymuje, ale rynek jest bardzo konkurencyjny, a szczególną rolę odgrywają kawiarnie sieciowe.

2. Lokalizacja kawiarni

Nie jest zaskakujące stwierdzenie, że lokalizacja jest kluczem do sukcesu kawiarni. Jeśli zastanawiasz się, jak otworzyć kawiarnię w centrum miasta lub w pobliżu głównych skrzyżowań, atrakcji turystycznych, ośrodków studenckich itp. to warto poszukać idealnej lokalizacji. Jest to kwestia o kluczowym znaczeniu. Jeśli mamy dwie opcje, a jedna jest bardziej atrakcyjna, to lepiej nie szukać oszczędności w tej okolicy. W mniejszych miastach kawiarnia ma swoją rację bytu i choć rynek jest mniejszy, to jednak potencjalnie jest mniejsza konkurencja.

Trzeba też wziąć pod uwagę warunki techniczne lokalu. Powiedzmy, że muszą być dwa wejścia do lokalu i minimum 3-metrowy sufit. Musi być też klimatyzacja, toalety. Chodzi przede wszystkim o to, aby lokal był gotowy do użytku. Dz.U. Nr 104, poz. 1096. Dz.U. Nr 102, poz. 1096. U. nr 103, w zakresie przepisów budowlanych. 75 z 2002 r., poz. 690 oraz Dz.U. Nr 109 z 2004 r., poz. 1156.

Przykład: Wynajęcie miejsca na kawiarnię w centrum handlowym lub w środku miasta, np. w pobliżu Starego Miasta, kosztuje od 8 do 12 tys. zł.

3. Rodzaj działalności gospodarczej

Zarejestrowanie działalności gospodarczej jest kluczowym krokiem do otwarcia kawiarni. Możesz zarejestrować swój biznes na różne sposoby, w tym jako jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną. Dowiedz się więcej o opcjach prawnych dotyczących otwarcia restauracji w artykule Jak otworzyć restaurację. Istnieją dwie opcje, jeśli chodzi o gastronomię: zbudować własną markę lub dołączyć do systemu franczyzowego oferowanego przez wiele uznanych sieci kawiarni. Ta opcja wiąże się ze stałymi opłatami licencyjnymi, ale wciąż możesz liczyć na wiedzę teoretyczną, dostęp do przepisów i korzyści wizerunkowe, jeśli Twoja kawiarnia znajdzie się pod znanym i popularnym szyldem.

System franczyzowy pozwala na otwarcie kawiarni. Możesz otworzyć kawiarnię w systemie franczyzowym, czyli pod marką jeszcze większej korporacji. Pakiety franczyzowe obejmują zazwyczaj bieżące doradztwo marketingowe, doradztwo aranżacyjne, szkolenia dla pracowników i kadry zarządzającej oraz gotowe rozwiązania gastronomiczne.

Franczyza wiąże się z własnym zestawem wymagań. Jest bardziej powszechna w ośrodkach miejskich. Większe inwestycje wymagane są w przypadku dużych lokali. Właściciel musi mieć możliwość i chęć współpracy z franczyzodawcą.

Kawiarnia

4. Obowiązki formalne i techniczne

Jeśli chcesz otworzyć kawiarnię, najlepiej mieć jak najlepsze relacje z instytucjami. Ta lista może przyprawić o gęsią skórkę, ale jeśli jesteś sumienny i masz głębokie kieszenie, możesz wszystko załatwić. Należy zadbać o zgodę na budowę (w razie potrzeby do lokalnego Wydziału Architektury), a także o inspekcję sanitarną.

W praktyce oznacza to, że inspektor sanitarny dokonuje kontroli obiektu (i ewentualnie przyszłych wizyt). Będziesz musiał złożyć wniosek oraz inwentaryzację wraz z opisem technicznym. Również trzeba będzie dostarczyć szczegółowe plany architektoniczne obiektu. Najlepiej wcześniej skontaktować się z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną, aby uzyskać bardziej szczegółowe wymagania. Skrupulatność tej instytucji różni się w zależności od miasta. Chodzi o wiele szczegółów takich jak wielkość i powierzchnia lokalu, wysokość, czy ilość okien. Zachęcamy do przejrzenia materiału: Otwieranie restauracji, w którym przedstawiono wiele wymogów dotyczących działalności gastronomicznej.

Z każdą instytucją trzeba będzie się skontaktować i podpisać umowę. Trudno wyobrazić sobie kawiarnię bez ambientowej muzyki w tle, prawda?

Jeśli planujesz otworzyć kawiarnię w nowej lokalizacji, musisz uzyskać decyzję gminy o warunkach zabudowy. Potrzebny będzie plan lokalizacji, rysunki technologiczne, a później oświadczenie inspektora nadzoru budowlanego stwierdzające, że prace zostały wykonane zgodnie z projektem, przegląd wentylacji, ewidencja działalności gospodarczej oraz badania jakości wody. Na koniec decyzja gminy udzielająca pozwolenia na użytkowanie lokalu.

Dowiedz się więcej o projektowaniu lokali usługowych i gastronomicznych na https://grid.com.pl/biuro-projektowe-oferta/projekty-lokali-uslugowych/projektowanie-lokali-gastronomicznych/ 

5. Wyposażenie kawiarni

Temat biznesplanu mocno wiąże się z kwestią wyposażenia kawiarni. Należy zrozumieć, że profesjonalne wyposażenie kawiarni jest dość kosztowne. Nowoczesny ekspres do kawy kosztuje 8 tysięcy złotych, choć są inne opcje, które kosztują więcej. Używany ekspres do kawy można kupić już za 5 tys. 5 TYS. ZŁ. Ekspres do kawy może uszczęśliwić osobę za kilkaset złotych. W kawiarni trzeba będzie jednak zainwestować w sprzęt z wyższej półki.

Opcją jest dzierżawa ciśnieniowych ekspresów do kawy. Wiąże się to z miesięczną opłatą w wysokości 300-600 polskich linnów. Inne urządzenia, które są niezbędne to sokowirówka i wyciskarka do owoców, urządzenie do robienia bitej śmietany, zamrażarka oraz maszyna do robienia czekolady. W kawiarniach niezbędna jest zmywarka do naczyń. Całość kosztuje min. Zostaje nam dużo akcesoriów i sprzętu gastronomicznego, jak sztućce, filiżanki i spodki.

Sprzęt i urządzenia to jedno, ale równie ważny jest wystrój. Kawiarnia wymaga inwestycji w meble, lady chłodnicze i inne sprzęty. Im bardziej innowacyjne rozwiązania zastosujemy, tym większe szanse na zdobycie lojalnych klientów. Wymaga to wyjątkowego zamówienia u stolarza. Oznacza to również wyższą cenę, dlatego ważne jest, aby planować z wyprzedzeniem.

6. Rola marketingu oraz oferta gastronomiczna

Specjaliści twierdzą, że początkowy okres działalności kawiarni jest zazwyczaj udany. Wielu znajomych odwiedza kawiarnię, co pobudza ciekawość i przyciąga nowych gości. Celem całej sztuki jest zwiększenie ruchu i utrzymanie odpowiedniego ruchu w czasie. Ważne jest, aby mieć kreatywną i skuteczną strategię promocji.

Marketing powinien być ściśle powiązany z ofertą gastronomiczną kawiarni. Aby zwiększyć sprzedaż i ułatwić klientom znalezienie interesujących przekazów reklamowych, należy wprowadzić nowości, takie jak duże muffiny lub ciasteczka jako dodatek do kawy. Manager kawiarni musi zadbać o identyfikację wizualną kawiarni, w tym o stronę internetową, wizytówkę, wpis w Google Maps. Promuje to kawiarnie internetowe. Każdy gość, nawet ten, który zna menu kawiarni, powinien być zaskoczony nową ofertą. Zwiększy to ich zainteresowanie wizytą w kawiarni. Kampanie PPC (Pay Per Klick) to kolejna ciekawa opcja marketingowa. Pozwala to na wysyłanie reklam z zawężeniem geograficznym do potencjalnych klientów, którzy mieszkają dokładnie w okolicy, w której znajduje się kawiarnia.