Facebook – emotikony w komunikacji marketingowej

Nieszablonowe podejście w prowadzeniu firmowego Fanpage na Facebooku to klucz do sukcesu. Jednym ze sposobów na urozmaicenie komunikacji marketingowej jest wykorzystanie emotikonów. Zobacz skąd się wzięły emotikony, jak je wykorzystać w celach reklamowych oraz czy emotikony w przyszłości zastąpią zwykłe wiadomości – na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w tekście.

Emocje w obrazach

Emotikony już od dawna stanowią nieodłączny element komunikacji pomiędzy ludźmi, nie tylko młodymi. Trudno dzisiaj sobie wyobrazić życie bez tego rodzaju symboli. W praktyce można spotkać ponad 2700 znaków symbolizujących różne emocje. Emotikon to ideaogram złożony z serii znaków typograficznych, służący do wyrażania emocji w komunikacji w sieci (social media) lub telefonicznej (sms). W aplikacjach mobilnych mamy do czynienia z tzw. emocji (emotikony obrazkowe). Okreslenie emotikon pochodzi od angielskich słów emotion oraz console lub jak wolą co poniektórzy od słów emotion i icon. Aktualnie stosowane w komunikacji emotikony nie przypominają już tych prostych znaków składających się najczęściej ze znaków interpunkcyjnych (-:), mają formę zaawansowanych i złożonych grafik, przedstawiających nie tylko stany emocjonalne i duchowe, ale także różnego rodzaju czynności i przedmioty.

Emotikony w social media

W ostatnim czasie emotikony przebojem wdarły się do mediów społcznościowych, są obecne praktycznie w każdym serwisie, nawet na Facebooku. Jak zauważają eksperci z SocialElite, na co dzień zajmujący się prowadzeniem szkoleń online z zakresu prowadzenia firmowego Fanpage na Facebooku, z pomocą emotikonów można wzmocnić komunikat, nadać mu pożądanego wydźwięku oraz zbudować emocjonalną więź pomiędzy nadawcą a adresatem. Zamiast opisywać emocje, co nie zawsze jest łatwe i możliwe, można stan ducha wyrazić jednym obrazkiem. Ich skuteczność wynika z faktu, że oddziałują na specjalny obszar mózgu, który aktywuje się, gdy widzi ludzką twarz (niezależnie czy w formie graficznej czy symbolu – nasz umysł traktuje je, jako prawdziwą twarz). Choć emotikony pozwalają wyrazić zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje, to w marketingu online najczęściej stosowane są te pierwsze. Istota marketingu przecież polega na wywoływaniu dobrych wrażeń i emocji. Trzeba pamiętać, że ludziom o dobrej energii ufamy bardziej niż osobom o chłodnej aparycji. Z badań wynika, że użytkownicy wykorzystujący w prywatnych rozmowach w social media pozytywne emotikony, są bardziej lubiane, a ich posty częściej udostępniane innym. Ponadto takie osoby uznawane są w powszechnej opinii za ludzi kompetentnych i godnych zaufania.

Emotikony zastępują treść

Symbole wyrażające emocje od dawna wykorzystywane są w marketingu, a szczególnie w dialogu z klientami. Wbrew pozorom za pomocą pojedynczych emotikonów można przedstawić złożone sekwencje myśli. Według badań biuletyny reklamowe rozsyłane pocztą elektroniczną zawierające emotikony mają o 20% wyższy współczynnik klikalności niż klasyczna poczta reklamowa ograniczająca się do słów i zdjęć. Emotikony coraz częściej zastępują treść w social media. Każdy, kto chce urozmaicić i uatrakcyjnić prowadzenie Fanpage na Facebooku, powinien sięgnąć po symbole wyrażające emocje. To najlepszy sposób na szybkie i proste wyrażenie emocji, łatwiej przecież wstawić uśmiechniętą buźkę, niż opisywać słowami stan euforii. W cywilizacji obrazu, a niewątpliwie w takiej obecnie żyjemy, graficzna forma przedstawienia emocji jest  bardziej zrozumiała. Emotikony mają uniwersalny charakter, są zrozumiałe praktycznie pod każdą szerokością geograficzną. Mózg przyswaja obrazy o wiele szybciej niż słowa, wystarczy spojrzeć na symbol, aby odczytać klimat wypowiedzi. Do umysłu ludzkiego dochodzi dzisiaj zbyt wiele komunikatów słownych, aby mógł je wszystkie rozkodować, dlatego jedno – obrazkowe symbole są pewnego rodzaju ulgą i odciążeniem umysłu.

Emotikony w reklamie na Facebooku

Firmy, chcą być zrozumiałe, muszą podążać za trendami w komunikacji międzyludzkiej. Tym najnowszym jest właśnie powszechne stosowane emotikonów. Emotikony coraz częściej można spotkać nie tylko w komentarzach na firmowych profilach, ale także w treści wiadomości. To sposób na uproszczenie przekazu, dzięki emotikonom można skutecznie dotrzeć do dużo większej grupy odbiorców – po prostu przekaz jest bardziej zrozumiały. Marka, która używa modnych form komunikacji, jest postrzegana, jako nowoczesna. Jest lubiana i rozpoznawana. Regularne stosowane emotikonów w postach na firmowym profilu sprawi, że nasza marka będzie kojarzona z pozytywnym przekazem i klimatem. Emotikony zachęcają także do komentowania wiadomości. Bardzo często pod informacjami wyrażonymi symbolami emocji, można zobaczyć setki komentarzy, również złożonych z emotikonów. Takie posty są także częściej udostępniane innym niż zwykłe wiadomości.

Podsumowanie

Firma, która liczy na sukces sprzedażowy, powinna w komunikacji marketingowej iść z duchem czasu, tym obecnym są właśnie emotikony. To prosty sposób na wywołanie pozytywnych emocji, a w gruncie rzeczy o to niezmiennie chodzi od lat w marketingu.

Artykuł zewnętrzny