Jak wygląda praca specjalisty ds. public relations?

Public relations, w skrócie PR, to szeroka dziedzina zajmująca się kształtowaniem stosunków podmiotów działających publicznie z ich otoczeniem. Głównym zadaniem PR jest przede wszystkim dbanie o właściwy wizerunek oraz publiczną akceptację i życzliwość wobec danej osoby czy firmy lub organizacji. Tym zajmują się specjaliści w zakresie public relations.

Relacje publiczne, ponieważ także z takim spolszczonym terminem możemy się spotkać, nie mają swojej jednoznacznej definicji. Co ciekawe, istnieje ponad 2 tysiące definicji o tym, czym dokładnie jest PR.

Działania w zakresie public relations mogą być wykorzystywane między innymi dla marketingu, w zarządzaniu czy też w komunikacji społecznej. W zależności od dziedziny mogą one służyć do kreowania wizerunku firmy, na przykład przez liderów opinii, także mogą one skupiać się na wytworzeniu zaufania czy efektownej komunikacji. Stosuje się też różne narzędzia skoncentrowane na public relations.

Narzędzia stosowane w PR:

  • komunikacja wewnętrzna
  • relacje z mediami
  • monitorowanie mediów
  • lobbing
  • sponsorowanie
  • budowanie wizerunku pracodawcy
  • identyfikacja wizualna
  • e-PR
  • relacje inwestorskie

W Polsce zainteresowanie PR zaczęło rosnąć od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. To właśnie wtedy znacznie zwiększyło się zapotrzebowanie na osoby, które znają się na rzeczy. Dzisiaj, gdy do wyszukiwarki wpiszemy słowa „praca public relations”, możemy natychmiast przekonać się, że nadal pracownicy w tej branży są chętnie poszukiwani. Zajmują się między innymi przygotowywaniem odpowiednich materiałów, komunikacją, analizą informacji. Dzisiaj coraz częściej specjaliści od PR działają też w internecie, na przykład w mediach społecznościowych.

Jeżeli poszukiwana jest taka praca, public relations to bardzo szeroka dziedzina, wobec tego oprócz odpowiedniej wiedzy – można zdobyć ją na specjalnych studiach i szkoleniach, także wymagane jest odpowiednie doświadczenie. Oczywiście, nie oznacza to, że osoby bez praktyki nie mogą rozpocząć swojej pracy w PR, niemniej jednak na początku zwykle są to staże.

Materiał partnera zewnętrznego